
به منظور احیای تالاب جازموریان؛ لایروبی مسیلهای منتهی به تالاب جازموریان با جدیت در دستور کار قرار میگیرد
استاندار کرمان، گفت: لایروبی مسیلهای منتهی به تالاب جازموریان با جدیت در دستور کار دستگاههای مسئول و فرمانداران قرار خواهد گرفت.

به گزارش پیام میهن خبر و به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدعلی طالبی در نخستین جلسه ستاد سیاستگذاری، هماهنگی و مدیریت پدیده گرد و غبار استان کرمان اظهار کرد: در این نشست موضوعات مختلفی درباره پدیده گرد و غبار مطرح شد و پیگیری این موضوع با جدیت ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به پیشنهاد مطرحشده در جلسه درباره لایروبی مسیلهای منتهی به تالاب جازموریان افزود: معاون سازمان محیطزیست گفتند که بحث لایروبی مسیلهای منتهی به تالاب جازموریان در دستور کار قرار بگیرد که حتماً در مصوبات جلسه نیز گنجانده خواهد شد.
استاندار کرمان با بیان اینکه طی سالهای گذشته سیلابهای جنوب استان تهدیداتی را ایجاد کرده بودند، اظهار کرد: سال گذشته با هماهنگی دستگاههای مختلف و همچنین مشارکت بخش خصوصی، اقدامات مناسبی در زمینه لایروبی مسیلها انجام شد که بخشی از نگرانیها را برطرف کرد.
طالبی ادامه داد: با توجه به گزارش ارائهشده در جلسه و تهدیدهای احتمالی ناشی از وقوع سیلاب در مناطق جنوبی استان، پیگیری این موضوع در دستور کار قرار دارد.
وی تأکید کرد هدف از اجرای این اقدامات، کاهش تهدیدهای ناشی از سیلاب و فراهم کردن شرایط برای ورود هرچه بیشتر آب به تالاب جازموریان است و در همین راستا لایروبی مسیلهای منتهی به این تالاب با جدیت از سوی دستگاههای مسئول و فرمانداران دنبال خواهد شد.
مدیریت سیلابهای پاییز و بازگشایی مسیرهای ورودی جازموریان
رایگانی دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیطزیست نیز در این جلسه، با اشاره به وضعیت کانونهای گرد و غبار استان کرمان گفت: تالاب جازموریان و اراضی بیابانی جنوب شهربابک دو کانون بحرانی گرد و غبار در استان هستند و جازموریان به عنوان بزرگترین کانون گرد و غبار جنوب کشور شناخته میشود.
وی اظهار کرد: بررسیهای ماهوارهای نشان میدهد اگرچه آبگیری اخیر بخشی از محدوده مرکزی تالاب جازموریان را موقتاً از غبارخیزی خارج کرده بود، اما در حال حاضر آب موجود در تالاب به طور کامل خشک شده است.
دبیر ستاد ملی گرد و غبار با اشاره به نقش سیلابها در حیات تالاب جازموریان افزود: این تالاب بخش عمده حیات خود را از سیلابهایی با دوره بازگشت نسبتاً کوتاه دریافت میکند و سیلابها علاوه بر تأمین رطوبت تالاب، در تغذیه آبهای زیرزمینی، تغییر بافت خاک و کاهش غبارخیزی نقش مؤثری دارند.
رایگانی با اشاره به پیشبینیهای اقلیمی گفت: بر اساس پیشبینیها، کشور تابستانی بسیار گرم و خشک را پیش رو خواهد داشت، اما در پاییز احتمال وقوع بارشهای سیلابی قابل توجه وجود دارد و این شرایط ضرورت آمادگی برای بهرهگیری از سیلابها در مدیریت کانونهای گرد و غبار را دوچندان میکند.
وی تأکید کرد: لایروبی مسیلها، بازگشایی مسیرهای ورودی تالاب، رفع انسدادها و آمادهسازی پهنههای پذیرنده سیلاب باید پیش از آغاز فصل بارش در دستور کار قرار گیرد تا امکان انتقال حداکثری روانآبها به جازموریان فراهم شود.
دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار همچنین با اشاره به تکالیف قانونی دستگاهها در برنامه جامع مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: بازنگری پروانههای چرای دام در کانونهای بحرانی گرد و غبار، مدیریت چرای دام و اجرای کشاورزی حفاظتی از جمله اقداماتی است که باید با جدیت دنبال شود.
وی افزود: بر اساس آمار ارائهشده، حدود ۱۱۴ هزار واحد دامی و بیش از هفت هزار نفر شتر در محدوده جازموریان حضور دارند و مدیریت چرای دام در این منطقه از الزامات کاهش فرسایش خاک و کنترل گرد و غبار محسوب میشود.
رایگانی در پایان خواستار تدوین و بهروزرسانی برنامه استانی مقابله با گرد و غبار شد و گفت: مدیریت سیلابهای پاییز، ساماندهی چرای دام، اجرای کشاورزی حفاظتی و هماهنگی بین دستگاههای اجرایی از مهمترین اقدامات مورد نیاز برای کاهش گرد و غبار در جازموریان و سایر کانونهای بحرانی استان کرمان است.
•
وی با اشاره به پیشنهاد مطرحشده در جلسه درباره لایروبی مسیلهای منتهی به تالاب جازموریان افزود: معاون سازمان محیطزیست گفتند که بحث لایروبی مسیلهای منتهی به تالاب جازموریان در دستور کار قرار بگیرد که حتماً در مصوبات جلسه نیز گنجانده خواهد شد.
استاندار کرمان با بیان اینکه طی سالهای گذشته سیلابهای جنوب استان تهدیداتی را ایجاد کرده بودند، اظهار کرد: سال گذشته با هماهنگی دستگاههای مختلف و همچنین مشارکت بخش خصوصی، اقدامات مناسبی در زمینه لایروبی مسیلها انجام شد که بخشی از نگرانیها را برطرف کرد.
طالبی ادامه داد: با توجه به گزارش ارائهشده در جلسه و تهدیدهای احتمالی ناشی از وقوع سیلاب در مناطق جنوبی استان، پیگیری این موضوع در دستور کار قرار دارد.
وی تأکید کرد هدف از اجرای این اقدامات، کاهش تهدیدهای ناشی از سیلاب و فراهم کردن شرایط برای ورود هرچه بیشتر آب به تالاب جازموریان است و در همین راستا لایروبی مسیلهای منتهی به این تالاب با جدیت از سوی دستگاههای مسئول و فرمانداران دنبال خواهد شد.
مدیریت سیلابهای پاییز و بازگشایی مسیرهای ورودی جازموریان
رایگانی دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیطزیست نیز در این جلسه، با اشاره به وضعیت کانونهای گرد و غبار استان کرمان گفت: تالاب جازموریان و اراضی بیابانی جنوب شهربابک دو کانون بحرانی گرد و غبار در استان هستند و جازموریان به عنوان بزرگترین کانون گرد و غبار جنوب کشور شناخته میشود.
وی اظهار کرد: بررسیهای ماهوارهای نشان میدهد اگرچه آبگیری اخیر بخشی از محدوده مرکزی تالاب جازموریان را موقتاً از غبارخیزی خارج کرده بود، اما در حال حاضر آب موجود در تالاب به طور کامل خشک شده است.
دبیر ستاد ملی گرد و غبار با اشاره به نقش سیلابها در حیات تالاب جازموریان افزود: این تالاب بخش عمده حیات خود را از سیلابهایی با دوره بازگشت نسبتاً کوتاه دریافت میکند و سیلابها علاوه بر تأمین رطوبت تالاب، در تغذیه آبهای زیرزمینی، تغییر بافت خاک و کاهش غبارخیزی نقش مؤثری دارند.
رایگانی با اشاره به پیشبینیهای اقلیمی گفت: بر اساس پیشبینیها، کشور تابستانی بسیار گرم و خشک را پیش رو خواهد داشت، اما در پاییز احتمال وقوع بارشهای سیلابی قابل توجه وجود دارد و این شرایط ضرورت آمادگی برای بهرهگیری از سیلابها در مدیریت کانونهای گرد و غبار را دوچندان میکند.
وی تأکید کرد: لایروبی مسیلها، بازگشایی مسیرهای ورودی تالاب، رفع انسدادها و آمادهسازی پهنههای پذیرنده سیلاب باید پیش از آغاز فصل بارش در دستور کار قرار گیرد تا امکان انتقال حداکثری روانآبها به جازموریان فراهم شود.
دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار همچنین با اشاره به تکالیف قانونی دستگاهها در برنامه جامع مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: بازنگری پروانههای چرای دام در کانونهای بحرانی گرد و غبار، مدیریت چرای دام و اجرای کشاورزی حفاظتی از جمله اقداماتی است که باید با جدیت دنبال شود.
وی افزود: بر اساس آمار ارائهشده، حدود ۱۱۴ هزار واحد دامی و بیش از هفت هزار نفر شتر در محدوده جازموریان حضور دارند و مدیریت چرای دام در این منطقه از الزامات کاهش فرسایش خاک و کنترل گرد و غبار محسوب میشود.
رایگانی در پایان خواستار تدوین و بهروزرسانی برنامه استانی مقابله با گرد و غبار شد و گفت: مدیریت سیلابهای پاییز، ساماندهی چرای دام، اجرای کشاورزی حفاظتی و هماهنگی بین دستگاههای اجرایی از مهمترین اقدامات مورد نیاز برای کاهش گرد و غبار در جازموریان و سایر کانونهای بحرانی استان کرمان است.
•
برچسب ها :
لینک کوتاه: https://payamemihankhabar.ir/news/184401
دیدگاه کاربران
مطالب پیشنهادی


موافقان استمرار محدودیت اینترنت زیر ۹ درصد هستند

صدور احکام جدید بازنشستگان تامیناجتماعی، از هفته آینده

مدیرکل میراثفرهنگی استان: ثبت جهانی بافت تاریخی کرمان با جدیت دنبال میشود

کرمان در مسیر تحول زیستمحیطی؛ رونمایی از نقشه راه مدیریت مدرن پسماند
