
استاندار کرمان: کرمان آغازگر تمدن جهان/ هیچ بنای تاریخی نباید بلاتکلیف بماند
استاندار کرمان با اشاره به اینکه هیچ بنای تاریخی در کرمان نباید بلاتکلیف بماند و باید در مورد آنها تصمیمگیری شود گفت: کرمان مهد تاریخ و تمدن است و بسیاری از صاحبنظران دنیا اعتقاد دارند که آغاز تمدن از جیرفت و استان کرمان بوده است.

مراسم پاسداشت روز جهانی موزه و هفته میراثفرهنگی با حضور استاندار کرمان، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان و جمعی از فعالان حوزه تاریخ و فرهنگ در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.
به گزارش پیام میهن خبر، محمدعلی طالبی شامگاه دوم خرداد در این مراسم با اشاره به جایگاه تاریخی استان کرمان گفت: استاندار کرمان با بیان اینکه کرمان از معدود سرزمینهایی است که از همه ادوار تاریخی یادگار در خود جای داده، افزود: از ارگ تاریخی بم تا تمدن جیرفت، تپه یحیی، آثار تاریخی سیرجان، رفسنجان و شهر کرمان، مجموعهای کمنظیر از آثار تاریخی در استان پراکنده شده است.
استاندار کرمان با تأکید بر ضرورت احیای بناهای تاریخی اظهار کرد: هیچ بنای تاریخی در کرمان نباید بلاتکلیف بماند و باید برای بازسازی، احیا و تعیین کاربری آنها تصمیمگیری شود.
او با اشاره به بازدید اخیر از کاروانسراها و خانههای تاریخی بازار کرمان گفت: بسیاری از بناهای تاریخی کرمان ظرفیت تبدیل شدن به اقامتگاهها و مجموعههای گردشگری را دارند و مسیر احیای آنها حتی از برخی شهرهای موفق کشور نیز آسانتر است.
طالبی همچنین از پیگیری برگزاری همایش بینالمللی تمدن جیرفت، همایش تپه یحیی و ادامه کاوشها و ساماندهی قلعه دختر و قلعه اردشیر خبر داد و گفت: تشکیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی کرمان نیز در حال پیگیری است.
کرمان، ردپای همه روزگاران
سیدمحمدعلی گلابزاده کرمانشناس و پژوهشگر نیز در این مراسم با توصیف کرمان به عنوان ردپای همه روزگاران اظهار کرد: کرمان تنها دیاری در ایران است که از پیش از تاریخ تا امروز، آثاری برای گفتن و بالیدن دارد.
وی افزود: از کُنارصندل و شهداد تا آثار دورههای صفویه، زندیه و قاجاریه، گستره آثار تاریخی کرمان به اندازهای وسیع است که حفاظت از آن تنها برعهده یک سازمان نیست و همه مردم باید در پاسداشت این میراث سهیم باشند.
گلابزاده تأکید کرد: نباید آیندگان بگویند دیگران آمدند و ساختند اما ما پاسدار خوبی برای این ارزشها نبودیم.
لزوم ارتقای مدیریت مشارکتی و همافزایی در میان دستگاهها
سید موید محسننژاد مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان در ادامه این مراسم با اشاره به ظرفیتهای تاریخی استان گفت: کرمان موزه زنده تاریخ است؛ از ارگ بم و تمدن جیرفت تا معماری دستکند میمند، هرکدام بخشی از هویت تاریخی ایران هستند.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ اثر ملموس، ناملموس و طبیعی در استان وجود دارد، افزود: پراکندگی مالکیت بناهای تاریخی، مدیریت این حوزه را دشوار کرده و به همین دلیل، ارتقای مدیریت مشارکتی و همافزایی میان دستگاهها در دستور کار قرار گرفته است.
محسننژاد بیان کرد: راهبرد ما این است که بناهای تاریخی از حالت صرف نگهداری خارج شوند و دوباره به چرخه زندگی اجتماعی بازگردند.
وی همچنین درباره ثبت جهانی بافت تاریخی کرمان گفت: تا زمانی که مردم در حفظ بافت تاریخی مشارکت نکنند، دستیابی به ثبت جهانی ممکن نخواهد بود.
کرمان بهشتی برای سرمایهگذاران و کارآفرینان
شهباز حسنپور نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیتهای گردشگری استان اظهار کرد: کرمان به بهشتی برای سرمایهگذاران و کارآفرینان تبدیل شده است.
وی افزود: ظرفیتهایی مانند ارگ راین، آبشار راین، شهداد، گلزار شهدای کرمان و مجموعههای گردشگری جدید، فرصت کمنظیری برای توسعه گردشگری و توزیع عادلانه ثروت در استان ایجاد کردهاند.
در این مراسم بر ضرورت حفاظت از میراث تاریخی، احیاء بناهای قدیمی، مشارکت عمومی در صیانت از بافت تاریخی و استفاده از ظرفیتهای گردشگری کرمان برای معرفی هرچه بیشتر تاریخ و تمدن این استان تأکید کردند.
به گزارش پیام میهن خبر، محمدعلی طالبی شامگاه دوم خرداد در این مراسم با اشاره به جایگاه تاریخی استان کرمان گفت: استاندار کرمان با بیان اینکه کرمان از معدود سرزمینهایی است که از همه ادوار تاریخی یادگار در خود جای داده، افزود: از ارگ تاریخی بم تا تمدن جیرفت، تپه یحیی، آثار تاریخی سیرجان، رفسنجان و شهر کرمان، مجموعهای کمنظیر از آثار تاریخی در استان پراکنده شده است.
استاندار کرمان با تأکید بر ضرورت احیای بناهای تاریخی اظهار کرد: هیچ بنای تاریخی در کرمان نباید بلاتکلیف بماند و باید برای بازسازی، احیا و تعیین کاربری آنها تصمیمگیری شود.
او با اشاره به بازدید اخیر از کاروانسراها و خانههای تاریخی بازار کرمان گفت: بسیاری از بناهای تاریخی کرمان ظرفیت تبدیل شدن به اقامتگاهها و مجموعههای گردشگری را دارند و مسیر احیای آنها حتی از برخی شهرهای موفق کشور نیز آسانتر است.
طالبی همچنین از پیگیری برگزاری همایش بینالمللی تمدن جیرفت، همایش تپه یحیی و ادامه کاوشها و ساماندهی قلعه دختر و قلعه اردشیر خبر داد و گفت: تشکیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی کرمان نیز در حال پیگیری است.
کرمان، ردپای همه روزگاران
سیدمحمدعلی گلابزاده کرمانشناس و پژوهشگر نیز در این مراسم با توصیف کرمان به عنوان ردپای همه روزگاران اظهار کرد: کرمان تنها دیاری در ایران است که از پیش از تاریخ تا امروز، آثاری برای گفتن و بالیدن دارد.
وی افزود: از کُنارصندل و شهداد تا آثار دورههای صفویه، زندیه و قاجاریه، گستره آثار تاریخی کرمان به اندازهای وسیع است که حفاظت از آن تنها برعهده یک سازمان نیست و همه مردم باید در پاسداشت این میراث سهیم باشند.
گلابزاده تأکید کرد: نباید آیندگان بگویند دیگران آمدند و ساختند اما ما پاسدار خوبی برای این ارزشها نبودیم.
لزوم ارتقای مدیریت مشارکتی و همافزایی در میان دستگاهها
سید موید محسننژاد مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان در ادامه این مراسم با اشاره به ظرفیتهای تاریخی استان گفت: کرمان موزه زنده تاریخ است؛ از ارگ بم و تمدن جیرفت تا معماری دستکند میمند، هرکدام بخشی از هویت تاریخی ایران هستند.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ اثر ملموس، ناملموس و طبیعی در استان وجود دارد، افزود: پراکندگی مالکیت بناهای تاریخی، مدیریت این حوزه را دشوار کرده و به همین دلیل، ارتقای مدیریت مشارکتی و همافزایی میان دستگاهها در دستور کار قرار گرفته است.
محسننژاد بیان کرد: راهبرد ما این است که بناهای تاریخی از حالت صرف نگهداری خارج شوند و دوباره به چرخه زندگی اجتماعی بازگردند.
وی همچنین درباره ثبت جهانی بافت تاریخی کرمان گفت: تا زمانی که مردم در حفظ بافت تاریخی مشارکت نکنند، دستیابی به ثبت جهانی ممکن نخواهد بود.
کرمان بهشتی برای سرمایهگذاران و کارآفرینان
شهباز حسنپور نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیتهای گردشگری استان اظهار کرد: کرمان به بهشتی برای سرمایهگذاران و کارآفرینان تبدیل شده است.
وی افزود: ظرفیتهایی مانند ارگ راین، آبشار راین، شهداد، گلزار شهدای کرمان و مجموعههای گردشگری جدید، فرصت کمنظیری برای توسعه گردشگری و توزیع عادلانه ثروت در استان ایجاد کردهاند.
در این مراسم بر ضرورت حفاظت از میراث تاریخی، احیاء بناهای قدیمی، مشارکت عمومی در صیانت از بافت تاریخی و استفاده از ظرفیتهای گردشگری کرمان برای معرفی هرچه بیشتر تاریخ و تمدن این استان تأکید کردند.
برچسب ها :
لینک کوتاه: https://payamemihankhabar.ir/news/183823
دیدگاه کاربران
مطالب پیشنهادی


یک پروژه دیگر در کرمان افتتاح شد؛ مجتمع تعمیرگاهی شهرداری به بهرهبرداری رسید

توافقنامه جدید بیمه سلامت؛ راهی برای خدمات بهتر و هزینههای کمتر در کرمان

بازرسی کرمان: انتقال حسابها آغاز شده اما با موانع جدی روبرو هستیم/ کرمان؛ استانی ثروتمند اما فقیر!

راور؛ قطب جدید سرمایهگذاری صنعتی با پایینترین هزینه زمین در کشور
