وزارت آموزش و پرورش هشدار داد؛ افزایش شیوع استعمال دخانیات در بین دختران دبیرستانی
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شیوع استعمال دخانیات و سیگار الکترونیک در دختران در حال افزایش است گفت: در رصد و پایش آسیبهای اجتماعی در همه استانها، مسائل خانوادگی در صدر قرار داشته و مصرف دخانیات در رتبه چهارم آسیبهای اجتماعی در کشور قرار دارد.
به گزارش پیام میهن خبر و به نقل از ایسنا، سمیهالسادات ابراهیمی درباره علت شیوع مصرف دخانیات در مدارس دخترانه گفت: «در کل آسیبهای اجتماعی به سمت دخترها پیش میرود، علت آن هم فضای مجازی و کمرنگ شدن هویت دخترانه در کل اجتماع است، باید به سمت تقویت این هویت دخترانه و لطافت دخترانه پیش برویم.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در رده سنی متوسطه دوم این آمار بالاست ادامه داد: «معتقدیم خانواده منشا و عامل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است. در رصد پایش آسیبهای اجتماعی در کل استانهای کشور عوامل مخاطرهآمیز خانوادگی بالاترین فراوانی را داشته زیرا اگر خانواده محیط امن عاطفی و روانی را برای فرزندانشان ایجاد کنند و نیاز فرزندان را به عاطفه و امنیت تامین کنند مطمئنا این بچهها در جامعه کمتر آسیب میبینند و دچار آسیبهای اجتماعی نمیشوند.
او با بیان اینکه یکی از مفاد تفاهمنامهای که با ۳۲ منطقه بسته شده این است که در حوزۀ پیشگیری از مصرف دخانیات کار جدی در همه مدارس انجام شود افزود: «طرح پاد «پیشگیری از دخانیات» در همۀ مدارس ۳۲ منطقه با هدف کاهش استعمال دخانیات اجرا خواهد شد».
ابراهیمی با بیان اینکه در حوزه زنان هم آسیبهای اجتماعی مثل استعمال مواد مخدر و دخانیات بیشتر شده است، ادامه داد: در فضای دانشآموزی، به دلیل تبلیغات گسترده در این حوزه بهخصوص در سینماهای خانگی که دختران و زنان بیشتر استعمال دخانیات و سیگار دارند، همچنین عوامل اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی باعث این شیوع شده است.
او با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی تک مولفهای و تک عاملی نیستند افزود: همه عوامل دست به دست هم داده تا امروز دختران بیشتر از گذشته گرفتار آسیبهای اجتماعی و استعمال دخانیات شوند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه امروز مقدار گفتوگوی خانوادهها با فرزندانشان در شبانهروز به دقیقه کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: والدین، فرزندانشان را نه میبینند، نه صحبت میکنند و نه گفتوگو میکنند، والدین گاهاً حتی آموزش چگونه گفتوگو کردن را با نوجوان نمیدانند تا اعتماد آنها را بهدست آورند و پناهگاه امن در خانه ایجاد کنند.
او با بیان اینکه این عوامل باعث شده دانشآموز هم در خانواده و هم در جامعه بیپناه باشد اظهار کرد: والدین در صورت مواجه شدن با چنین مواردی، فضای امن ایجاد کنند و از قضاوت و سرزنش و تحقیر کردن فرزندشان بهصورت جدی بپرهیزند.
ابراهیمی گفت: مهمترین ویژگی یک والد، پذیرندگی و امن بودن است، بنابراین والدین سعی کنند به گونهای رفتار کنند که فرزندشان همۀ مسائل را به آنها بگوید و از مشاور کمک بگیرند؛ به گونهای رفتار نکنند که دانشآموز به دوست دیگر که ممکن است نامناسب باشد پناه ببرد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در رده سنی متوسطه دوم این آمار بالاست ادامه داد: «معتقدیم خانواده منشا و عامل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است. در رصد پایش آسیبهای اجتماعی در کل استانهای کشور عوامل مخاطرهآمیز خانوادگی بالاترین فراوانی را داشته زیرا اگر خانواده محیط امن عاطفی و روانی را برای فرزندانشان ایجاد کنند و نیاز فرزندان را به عاطفه و امنیت تامین کنند مطمئنا این بچهها در جامعه کمتر آسیب میبینند و دچار آسیبهای اجتماعی نمیشوند.
او با بیان اینکه یکی از مفاد تفاهمنامهای که با ۳۲ منطقه بسته شده این است که در حوزۀ پیشگیری از مصرف دخانیات کار جدی در همه مدارس انجام شود افزود: «طرح پاد «پیشگیری از دخانیات» در همۀ مدارس ۳۲ منطقه با هدف کاهش استعمال دخانیات اجرا خواهد شد».
ابراهیمی با بیان اینکه در حوزه زنان هم آسیبهای اجتماعی مثل استعمال مواد مخدر و دخانیات بیشتر شده است، ادامه داد: در فضای دانشآموزی، به دلیل تبلیغات گسترده در این حوزه بهخصوص در سینماهای خانگی که دختران و زنان بیشتر استعمال دخانیات و سیگار دارند، همچنین عوامل اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی باعث این شیوع شده است.
او با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی تک مولفهای و تک عاملی نیستند افزود: همه عوامل دست به دست هم داده تا امروز دختران بیشتر از گذشته گرفتار آسیبهای اجتماعی و استعمال دخانیات شوند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه امروز مقدار گفتوگوی خانوادهها با فرزندانشان در شبانهروز به دقیقه کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: والدین، فرزندانشان را نه میبینند، نه صحبت میکنند و نه گفتوگو میکنند، والدین گاهاً حتی آموزش چگونه گفتوگو کردن را با نوجوان نمیدانند تا اعتماد آنها را بهدست آورند و پناهگاه امن در خانه ایجاد کنند.
او با بیان اینکه این عوامل باعث شده دانشآموز هم در خانواده و هم در جامعه بیپناه باشد اظهار کرد: والدین در صورت مواجه شدن با چنین مواردی، فضای امن ایجاد کنند و از قضاوت و سرزنش و تحقیر کردن فرزندشان بهصورت جدی بپرهیزند.
ابراهیمی گفت: مهمترین ویژگی یک والد، پذیرندگی و امن بودن است، بنابراین والدین سعی کنند به گونهای رفتار کنند که فرزندشان همۀ مسائل را به آنها بگوید و از مشاور کمک بگیرند؛ به گونهای رفتار نکنند که دانشآموز به دوست دیگر که ممکن است نامناسب باشد پناه ببرد.
برچسب ها :
لینک کوتاه: https://payamemihankhabar.ir/news/128614