
انتخاب قهرمانان تولید کلید خورد؛ پیشنهاد ۷۲ واحد صنعتی و معدنی کرمان برای رقابت در سطح ملی
وزارت صنعت، معدن و تجارت در آستانه دهه «تولید و تجارت» فرآیند شناسایی و معرفی واحدهای نمونه صنعتی و معدنی کشور را کلید زده است؛ در شرایطی که کشور با ۲ جنگ تحمیلیِ مواجه شد و اقتصاد بیش از هر زمان دیگری به توان تولید داخلی و زنجیرههای تامین بومی متکی شده است.

به گزارش پیام میهن خبر و به نقل از ایرنا، در جریان انجام مراحل انتخاب واحدهای نمونه صنعتی و معدنی کشور و بزرگداشت دهه تولید و تجارت که از یکم تیرماه روز اصناف آغاز میشود و تا دهم تیرماه روز ملی صنعت و معدن ادامه دارد، ظهر امروز شنبه، یک جلسه ویدئوکنفرانسی با حضور مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت و مدیران کل صمت در سراسر ایران برگزار شد تا ضمن پاسخ به پرسشها و ابهامات احتمالی ادارات در استانها، روند شناسایی، ارزیابی و معرفی واحدهای برتر صنعتی و معدنی با دقت و انسجام و هماهنگی بیشتری دنبال شود.
در این جلسه، مدیران کل صمت در برخی استانها برنامهها و ایدههای خود را مطرح کردند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه جلسات کمیته بزرگداشت روز صنعت و معدن بهطور منظم در حال برگزاری است و در مشارکت با شرکت شهرکهای صنعتی و خانه صنعت و معدن و تجارت استان در حال پیشبرد امور هستیم، گفت: سال گذشته ۵۰ فرم مربوط به معرفی واحدهای صنعتی و معدنی نمونه را به وزارتخانه ارسال کردیم که امسال به ۷۲ مورد افزایش پیدا کرده است.
ارائه مشوق برای حمایت از واحدهای نمونه
مهدی حسینینژاد افزود: در کرمان طرحی را دنبال میکنیم تا از ۲۰ واحد صنفی که بیشتر در حوزه تولید فعالیت دارند نیز تجلیل شود.
وی سپس پیشنهادی داد و اظهار کرد: ما در کرمان ایدهای را دنبال میکنیم تا با اجرای آن، به واحدهای نمونه علاوه بر اینکه لوح قدردانی از سوی رئیسجمهور و وزیر صمت دریافت میکنند که بسیار ارزشمند است، مشوقهایی هم اختصاص پیدا کند.
انتخاب قهرمانان تولید کلید خورد؛ پیشنهاد ۷۲ واحد صنعتی و معدنی کرمان برای رقابت در سطح ملی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: در حال برنامهریزی هستیم تا در کرمان از محل گردش حسابهای بانکی شرکتها، تسهیلات یارانهای به واحدهای برگزیده نمونه ارائه دهیم و پیشنهاد میکنیم این موضوع در سطح ملی نیز دنبال شود.
۳۱۵ هزار میلیارد تومان طرح آماده بهرهبرداری در کرمان
حسینینژاد سپس برخی از جزئیات برنامههای گرامیداشت دهه تولید و تجارت در استان کرمان را برشمرد که شامل مواردی از جمله حضور در گلزار شهداء، برگزاری نشست خبری، استقرار میز خدمت در نماز جمعه و دیدار با خانوادههای شهدا است.
وی افزود: بیش از ۳۱۵ هزار میلیارد تومان طرح صنعتی و معدنی نیز در استان آماده افتتاح داریم که برنامهریزی میکنیم تا با حضور رئیسجمهور یا وزیر صمت یا معاون اول رئیسجمهور به بهرهبرداری برسد البته ممکن است در مناسبتهای دیگری در نیمه دوم سال افتتاح رسمی این پروژهها را انجام دهیم.
در ادامه این جلسه، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت در واکنش به ایده کرمان در خصوص تجلیل از واحدهای صنفی نمونه گفت: تجلیل از واحدهای صنفی اقدام درستی است ولی در مراسم روز اصناف این تجلیل صورت میگیرد، از طرفی، تعداد واحدهای صنفی بسیار زیاد است و انتخاب صنف نمونه کار دشواری است اما این موضوع در کمیته بزرگداشت روز صنعت و معدن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سیدعباس حسینی افزود: در بخش واحدهای آسیبدیده از جنگ چون تعداد محدودتر است، در کنار صنایع تولیدی میتوانیم اصناف شاخص را هم انتخاب و تجلیل کنیم.
توقف تولید، هرگز
وی در بخش دیگری از سخنانش در این جلسه با اشاره به جایگاه ویژه تولید در شاخص تولید ناخالص ملی دارد، اظهار کرد: وظیفه ما در مرحله نخست، افزایش تولید با ارزش افزوده بالاست که به همت همه دستاندرکاران و با وجود تمامی محدودیتهایی که کشور داشت و وقوع ۲ جنگ، تولید در مسیر خود پیش میرود و در حال انجام است.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت ادامه داد: سال پربحرانی را پشت سر گذاشتیم و جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان را از سر گذراندیم که تمامی این اتفاقات سال ۱۴۰۴ را متمایز کرد؛ وظیفه ما در این شرایط این است که نگذاریم چرخ تولید بخوابد و اشتغال از بین برود و صادرات غیرنفتی کاهش پیدا کند و وزارتخانه در راستای این اهداف در حال تلاش است.
حسینی با اشاره به حضور وزیر صمت در اجلاس اوراسیا طی روزهای جاری بیان کرد: تلاش میکنیم امسال صادرات غیرنفتی کشور با همه محدودیتها و محاصره اقتصادی کاهش نداشته باشد.
تبیین جایگاه و اهمیت تولید
وی سپس گفت: برای حفظ فضای تولید و با وجود همه محدودیتها اعم از برق که آغاز شده و گاز که در ادامه خواهیم داشت چرا که حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت روزانه گاز را از دست دادهایم و سال پر چالشی در حوزه انرژی داریم، جا دارد جایگاه و اهمیت تولید را بیش از گذشته تبیین کنیم.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت افزود: از طرفی باید به بخش تولید کمک کنیم تا در این شرایط سخت ادامه دهد و اشتغالی که ایجاد شده از بین نرود.
انتخاب قهرمانان تولید کلید خورد؛ پیشنهاد ۷۲ واحد صنعتی و معدنی کرمان برای رقابت در سطح ملی
حسینی ادامه داد: با همه مشکلات، تصمیم گرفتیم که امسال نیز مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن را داشته باشیم؛ کمیته برگزاری این مراسم تقریبا از دیماه سال گذشته تشکیل شد و حتی در شرایط جنگی کارهای مربوطه را متوقف نکردیم تا مراسم روز صنعت و معدن برقرار باشد.
وی اظهار کرد: دهم تیرماه مراسم روز صنعت و معدن را برگزار خواهیم زد تا این پیام را به جامعه بدهیم که ما در سنگر تولید، کار را در هر شرایطی ادامه میدهیم و به دشمنان ثابت میکنیم که نمیگذاریم تولید دچار مشکل شود و صادرات غیرنفتی با همه مشکلات ادامه خواهد داشت.
ارزیابی واحدهای آسیبدیده از جنگ
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت خاطرنشان کرد: در جریان جنگ بیش از سه هزار و ۱۱ واحد تولیدی ما آسیب دید.
حسینی سپس با اشاره به فرآیند معرفی واحدهای صنعتی و معدنی استانها برای ارزیابی نهایی تاکید کرد: هیچ استانی نباید آمار واحدهایی که معرفی میکند، کمتر از سال قبل باشد.
وی همچنین با تاکید بر ارسال فرمهای مربوط به انتخاب واحدهای نمونه صنعتی و معدنی تا روز چهارشنبه هفته جاری افزود: سال گذشته رکوردشکنی داشتیم و یکهزار و ۳۵۳ واحد متقاضی در این جشنواره شرکت کردند و همه هم واحدهای خوب کشور بودند که از بین آنها، ۸۰ واحد نمونه انتخاب شد.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت همچنین گفت: امسال از بین واحدهای آسیبدیده از جنگ نیز تعدادی واحد نمونه انتخاب خواهیم کرد که در این زمینه، چند شاخص از جمله حفظ اشتغال و کوتاه کردن دوره بازسازی مدنظر است.
کاهش واحدهای نمونه نهایی
حسینی بیان کرد: امسال در انتخاب واحدهای نمونه سختگیرانهتر عمل کردیم و تعداد نهایی آن را به ۶۰ واحد کاهش دادهایم در حالی که سال گذشته این رقم ۸۰ مورد بود؛ رقابت را سختتر کردهایم تا کیفیت افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه مراسم روز صمت با حضور رئیسجمهور برگزار میشود، اضافه کرد: مطلوب ما این است که از تمامی استانها در بین برگزیدگان حضور داشته باشد و از رئیسجمهور و وزیر صمت لوح واحد نمونه ملی را دریافت کنند.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت خطاب به مدیران کل صمت در استانها گفت: واحدهای خوب و موفق استانها را تشویق کنید تا در این رویداد مشارکت داشته باشند، ضمن اینکه انتظار داریم استانهای صنعتی لیست جامعتری از واحدهای تولیدی خود را ارسال کنند.
حسینی همچنین با اشاره به اراده جدی دولت در حل مشکلات بخش تولید بیان کرد: نمیگذاریم هیچ صنعتی در کشور دچار مشکل و رکود شود.
وی ادامه داد: در ایام جنگ، قرارگاه تولید و تنظیم بازار و تجارت تشکیل شد و وزارت صمت نقش خود را بهخوبی ایفا کرد که خوشبختانه نه کمبودی به وجود آمد و نه تولید متوقف شد و ادامه این مسیر به همت همه بستگی دارد.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت همچنین، با بیان اینکه مراسم روز بزرگداشت صنعت و معدن در استانها حتما باید در سه ماه تابستان برگزار شود، گفت: در استانها از هر نهادی که نیاز است کمک گرفته شود و مشارکت صورت گیرد تا امسال مراسم روز صنعت و معدن با شکوهی متمایز و متفاوت نسبت به گذشته برگزار شود.
در این جلسه، مدیران کل صمت در برخی استانها برنامهها و ایدههای خود را مطرح کردند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه جلسات کمیته بزرگداشت روز صنعت و معدن بهطور منظم در حال برگزاری است و در مشارکت با شرکت شهرکهای صنعتی و خانه صنعت و معدن و تجارت استان در حال پیشبرد امور هستیم، گفت: سال گذشته ۵۰ فرم مربوط به معرفی واحدهای صنعتی و معدنی نمونه را به وزارتخانه ارسال کردیم که امسال به ۷۲ مورد افزایش پیدا کرده است.
ارائه مشوق برای حمایت از واحدهای نمونه
مهدی حسینینژاد افزود: در کرمان طرحی را دنبال میکنیم تا از ۲۰ واحد صنفی که بیشتر در حوزه تولید فعالیت دارند نیز تجلیل شود.
وی سپس پیشنهادی داد و اظهار کرد: ما در کرمان ایدهای را دنبال میکنیم تا با اجرای آن، به واحدهای نمونه علاوه بر اینکه لوح قدردانی از سوی رئیسجمهور و وزیر صمت دریافت میکنند که بسیار ارزشمند است، مشوقهایی هم اختصاص پیدا کند.
انتخاب قهرمانان تولید کلید خورد؛ پیشنهاد ۷۲ واحد صنعتی و معدنی کرمان برای رقابت در سطح ملی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: در حال برنامهریزی هستیم تا در کرمان از محل گردش حسابهای بانکی شرکتها، تسهیلات یارانهای به واحدهای برگزیده نمونه ارائه دهیم و پیشنهاد میکنیم این موضوع در سطح ملی نیز دنبال شود.
۳۱۵ هزار میلیارد تومان طرح آماده بهرهبرداری در کرمان
حسینینژاد سپس برخی از جزئیات برنامههای گرامیداشت دهه تولید و تجارت در استان کرمان را برشمرد که شامل مواردی از جمله حضور در گلزار شهداء، برگزاری نشست خبری، استقرار میز خدمت در نماز جمعه و دیدار با خانوادههای شهدا است.
وی افزود: بیش از ۳۱۵ هزار میلیارد تومان طرح صنعتی و معدنی نیز در استان آماده افتتاح داریم که برنامهریزی میکنیم تا با حضور رئیسجمهور یا وزیر صمت یا معاون اول رئیسجمهور به بهرهبرداری برسد البته ممکن است در مناسبتهای دیگری در نیمه دوم سال افتتاح رسمی این پروژهها را انجام دهیم.
در ادامه این جلسه، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت در واکنش به ایده کرمان در خصوص تجلیل از واحدهای صنفی نمونه گفت: تجلیل از واحدهای صنفی اقدام درستی است ولی در مراسم روز اصناف این تجلیل صورت میگیرد، از طرفی، تعداد واحدهای صنفی بسیار زیاد است و انتخاب صنف نمونه کار دشواری است اما این موضوع در کمیته بزرگداشت روز صنعت و معدن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سیدعباس حسینی افزود: در بخش واحدهای آسیبدیده از جنگ چون تعداد محدودتر است، در کنار صنایع تولیدی میتوانیم اصناف شاخص را هم انتخاب و تجلیل کنیم.
توقف تولید، هرگز
وی در بخش دیگری از سخنانش در این جلسه با اشاره به جایگاه ویژه تولید در شاخص تولید ناخالص ملی دارد، اظهار کرد: وظیفه ما در مرحله نخست، افزایش تولید با ارزش افزوده بالاست که به همت همه دستاندرکاران و با وجود تمامی محدودیتهایی که کشور داشت و وقوع ۲ جنگ، تولید در مسیر خود پیش میرود و در حال انجام است.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت ادامه داد: سال پربحرانی را پشت سر گذاشتیم و جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان را از سر گذراندیم که تمامی این اتفاقات سال ۱۴۰۴ را متمایز کرد؛ وظیفه ما در این شرایط این است که نگذاریم چرخ تولید بخوابد و اشتغال از بین برود و صادرات غیرنفتی کاهش پیدا کند و وزارتخانه در راستای این اهداف در حال تلاش است.
حسینی با اشاره به حضور وزیر صمت در اجلاس اوراسیا طی روزهای جاری بیان کرد: تلاش میکنیم امسال صادرات غیرنفتی کشور با همه محدودیتها و محاصره اقتصادی کاهش نداشته باشد.
تبیین جایگاه و اهمیت تولید
وی سپس گفت: برای حفظ فضای تولید و با وجود همه محدودیتها اعم از برق که آغاز شده و گاز که در ادامه خواهیم داشت چرا که حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت روزانه گاز را از دست دادهایم و سال پر چالشی در حوزه انرژی داریم، جا دارد جایگاه و اهمیت تولید را بیش از گذشته تبیین کنیم.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت افزود: از طرفی باید به بخش تولید کمک کنیم تا در این شرایط سخت ادامه دهد و اشتغالی که ایجاد شده از بین نرود.
انتخاب قهرمانان تولید کلید خورد؛ پیشنهاد ۷۲ واحد صنعتی و معدنی کرمان برای رقابت در سطح ملی
حسینی ادامه داد: با همه مشکلات، تصمیم گرفتیم که امسال نیز مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن را داشته باشیم؛ کمیته برگزاری این مراسم تقریبا از دیماه سال گذشته تشکیل شد و حتی در شرایط جنگی کارهای مربوطه را متوقف نکردیم تا مراسم روز صنعت و معدن برقرار باشد.
وی اظهار کرد: دهم تیرماه مراسم روز صنعت و معدن را برگزار خواهیم زد تا این پیام را به جامعه بدهیم که ما در سنگر تولید، کار را در هر شرایطی ادامه میدهیم و به دشمنان ثابت میکنیم که نمیگذاریم تولید دچار مشکل شود و صادرات غیرنفتی با همه مشکلات ادامه خواهد داشت.
ارزیابی واحدهای آسیبدیده از جنگ
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت خاطرنشان کرد: در جریان جنگ بیش از سه هزار و ۱۱ واحد تولیدی ما آسیب دید.
حسینی سپس با اشاره به فرآیند معرفی واحدهای صنعتی و معدنی استانها برای ارزیابی نهایی تاکید کرد: هیچ استانی نباید آمار واحدهایی که معرفی میکند، کمتر از سال قبل باشد.
وی همچنین با تاکید بر ارسال فرمهای مربوط به انتخاب واحدهای نمونه صنعتی و معدنی تا روز چهارشنبه هفته جاری افزود: سال گذشته رکوردشکنی داشتیم و یکهزار و ۳۵۳ واحد متقاضی در این جشنواره شرکت کردند و همه هم واحدهای خوب کشور بودند که از بین آنها، ۸۰ واحد نمونه انتخاب شد.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت همچنین گفت: امسال از بین واحدهای آسیبدیده از جنگ نیز تعدادی واحد نمونه انتخاب خواهیم کرد که در این زمینه، چند شاخص از جمله حفظ اشتغال و کوتاه کردن دوره بازسازی مدنظر است.
کاهش واحدهای نمونه نهایی
حسینی بیان کرد: امسال در انتخاب واحدهای نمونه سختگیرانهتر عمل کردیم و تعداد نهایی آن را به ۶۰ واحد کاهش دادهایم در حالی که سال گذشته این رقم ۸۰ مورد بود؛ رقابت را سختتر کردهایم تا کیفیت افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه مراسم روز صمت با حضور رئیسجمهور برگزار میشود، اضافه کرد: مطلوب ما این است که از تمامی استانها در بین برگزیدگان حضور داشته باشد و از رئیسجمهور و وزیر صمت لوح واحد نمونه ملی را دریافت کنند.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت خطاب به مدیران کل صمت در استانها گفت: واحدهای خوب و موفق استانها را تشویق کنید تا در این رویداد مشارکت داشته باشند، ضمن اینکه انتظار داریم استانهای صنعتی لیست جامعتری از واحدهای تولیدی خود را ارسال کنند.
حسینی همچنین با اشاره به اراده جدی دولت در حل مشکلات بخش تولید بیان کرد: نمیگذاریم هیچ صنعتی در کشور دچار مشکل و رکود شود.
وی ادامه داد: در ایام جنگ، قرارگاه تولید و تنظیم بازار و تجارت تشکیل شد و وزارت صمت نقش خود را بهخوبی ایفا کرد که خوشبختانه نه کمبودی به وجود آمد و نه تولید متوقف شد و ادامه این مسیر به همت همه بستگی دارد.
مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صمت همچنین، با بیان اینکه مراسم روز بزرگداشت صنعت و معدن در استانها حتما باید در سه ماه تابستان برگزار شود، گفت: در استانها از هر نهادی که نیاز است کمک گرفته شود و مشارکت صورت گیرد تا امسال مراسم روز صنعت و معدن با شکوهی متمایز و متفاوت نسبت به گذشته برگزار شود.
برچسب ها :
لینک کوتاه: https://payamemihankhabar.ir/news/185351
دیدگاه کاربران
مطالب پیشنهادی


انتخاب قهرمانان تولید کلید خورد؛ پیشنهاد ۷۲ واحد صنعتی و معدنی کرمان برای رقابت در سطح ملی

معاون فرماندار خبر داد؛ قیمت مرغ در بازار کرمان نزولی شد

خبر خوش نوسازی مدارس کرمان برای مهر آینده/ تحویل ۷۵ مدرسه جدید به آموزش و پرورش

فقط تا پایان خردادماه سال جاری قابل اجراست؛ صدور پروانه ساختمانی با تعرفه عوارض سال ۱۴۰۴
