پیام میهن خبر1
دوشنبه1 تير 1405
Monday, June 22, 2026

استاندار کرمان خبر داد؛ جمعیت سالمندی در کرمان رو به افزایش است

استاندار کرمان با تأکید بر روند رو به افزایش جمعیت سالمندی در کرمان گفت: توسعه خدمات روزانه، مراقبت در منزل و بهره‌گیری از فناوری‌هایی مانند دوراپزشکی را از مهم‌ترین راهکارهای پاسخ به نیازهای این قشر است.

استاندار کرمان خبر داد؛ جمعیت سالمندی در کرمان رو به افزایش است
به گزارش پیام میهن خبر؛ محمد علی طالبی روز چهارشنبه در نشست شورای سالمندان استان 
با اشاره به سوابق مدیریتی دکتر حسینی(رییس سازمان بهزیستی) در حوزه‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: حضور مدیری با این سطح از تجربه در رأس سازمان بهزیستی کشور می‌تواند به ارتقای برنامه‌ها و بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌های اجتماعی کشور کمک کند.
استاندار کرمان در ادامه با بیان ابنکه به روند تغییرات جمعیتی در استان گفت: یکی از نگرانی‌های موجود در استان کرمان، رشد جمعیت سالمندی با سرعتی بیشتر از متوسط کشور است.
لزوم‌ مدیریت پیامدهای سالمندی 
 وی افزود: آمارهای جدید نیازمند بررسی دقیق‌تر است، اما در صورت تداوم این روند، لازم است از هم‌اکنون برای مدیریت پیامدهای آن برنامه‌ریزی جدی انجام شود.
طالبی با تأکید بر اهمیت توسعه خدمات اجتماعی ویژه سالمندان اظهار کرد: تجربه نشان داده که مراکز خدمات روزانه سالمندان برنامه‌ای مؤثر و موفق بوده و تقویت این مراکز می‌تواند نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی سالمندان داشته باشد.
وی با اشاره به فرهنگ اجتماعی استان گفت: یکی از نقاط قوت فرهنگی کرمان این است که خانواده‌ها تمایل کمتری به سپردن سالمندان به مراکز شبانه‌روزی دارند و بیشتر ترجیح می‌دهند سالمندان در کنار خانواده زندگی کنند. از این رو توسعه خدمات روزانه، خدمات مراقبت در منزل و حمایت‌های مبتنی بر خانواده از ضرورت‌های جدی در استان به شمار می‌رود.
گسترش خدمات توانبخشی سالمندان 
استاندار کرمان همچنین بر ضرورت گسترش خدمات توانبخشی برای سالمندان تأکید کرد و افزود: توسعه خدمات توانبخشی از جمله فیزیوتراپی برای سالمندان استان بسیار اهمیت دارد و باید در برنامه‌ریزی‌های آینده مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های فناوری در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: دوراپزشکی می‌تواند نقش مهمی در تسهیل دسترسی سالمندان به خدمات درمانی ایفا کند، به‌ویژه در استانی مانند کرمان که پراکندگی جغرافیایی آن، بالاست. بهره‌گیری از فناوری‌های نوین پزشکی می‌تواند به ارتقای کیفیت خدمات و دسترسی بهتر سالمندان به خدمات سلامت کمک کند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز در 
لزوم توسعه زیرساخت‌های اجتماعی سالمندان 
علیرضا وحیدزاده در این نشست با تأکید بر ضرورت آمادگی برای مواجهه مؤثر با پدیده سالمندی گفت: ایجاد و توسعه زیرساخت‌های اجتماعی در حوزه سالمندی از اولویت‌های جدی بهزیستی استان است.
وی ضمن قدردانی از همراهی استاندار کرمان و مجموعه مدیران استانی در حوزه‌های اجتماعی، اظهار کرد: جامعه به سمت سالمندی در حال حرکت است و همه دستگاه‌های مسئول باید این واقعیت را بپذیرند و برای مواجهه مؤثر با آن برنامه‌ریزی کنند.
وحیدزاده با بیان اینکه دستگاه‌های حمایتی و خدماتی باید برای آینده سالمندی استان زیرساخت‌سازی کنند، افزود: نباید زمانی با مسائل سالمندی مواجه شویم که از قبل نسبت به آن آگاهی داشته‌ایم اما برنامه و آمادگی لازم را ایجاد نکرده‌ایم. راهبرد اصلی ما در بهزیستی استان کرمان، تقویت زیرساخت‌های اجتماعی، مراقبتی، روزانه، خدمات در منزل و توسعه بنیادهای فرزانگان است تا بتوانیم پاسخ مناسبی به نیازهای جامعه سالمندی ارائه دهیم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به وضعیت مراکز فعال حوزه سالمندی در استان گفت: در حال حاضر ۱۳ مرکز شبانه‌روزی سالمندان در استان کرمان فعالیت دارند که از این تعداد، ۹ مرکز به صورت تجمعی و چهار مرکز در قالب خانه‌های کوچک مراقبتی ارائه خدمت می‌کنند.
مراقبت۳۳۰ سالمند در ۱۳ مرکز  
به گفته وی، در مجموع ۳۳۰ سالمند در این مراکز از خدمات مراقبتی و حمایتی بهره‌مند هستند.
وی ادامه داد: همچنین در استان کرمان سه مرکز خدمات روزانه سالمندان فعال است که ۲ مرکز در کرمان و یک مرکز در رفسنجان فعالیت دارند و در مجموع ۱۵۵ نفر به صورت مستقیم از خدمات روزانه این مراکز استفاده می‌کنند.
وحیدزاده از فعالیت ۲ تیم ارائه خدمات در منزل در استان نیز خبر داد و گفت: این تیم‌ها در حال حاضر به حدود ۱۶۰ سالمند خدمات ارائه می‌دهند.
راه اندازی بنیادهای فرزانگان در شهرستان‌ها
وی با اشاره به نقش بنیادهای فرزانگان در اجرای مداخلات اجتماعی سطح یک بیان کرد: در حال حاضر ۱۱ بنیاد فرزانگان در استان کرمان فعال هستند و تلاش ما این است که در هر شهرستان حداقل یک بنیاد فرزانگان راه‌اندازی شود. این بنیادها نقش مهمی در اجرای برنامه‌های اجتماعی، پیشگیرانه و مشارکتی در حوزه سالمندی دارند.
وحیدزاده همچنین با اشاره به اجرای طرح «محیط دوستدار سالمند» در استان کرمان گفت: کرمان از جمله استان‌های محدودی بود که متقاضی اجرای این طرح شد و خوشبختانه با همراهی استانداری و شهرداری، فاز سوم آن در حال اجراست و روند کار بدون محدودیت، در حال پیشرفت است.
وی افزود: تلاش بهزیستی استان این بوده که هر زیرساخت و برنامه‌ای که در سطح کشور برای حوزه سالمندی تعریف می‌شود، در کرمان نیز حتی به صورت پایلوت و آزمایشی‌ اجرا شود تا استان بتواند در این حوزه نقش فعال و پیشرو داشته باشد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای برنامه «سلام» و راه‌اندازی مراکز «مهر و گفت‌وگو» اشاره کرد و گفت: این برنامه از سال گذشته در کرمان آغاز شده و اکنون علاوه بر کرمان، در شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان، زرند، بم و جیرفت نیز فعالیت‌های مرتبط با آن آغاز شده است.
وحیدزاده تصریح کرد: این برنامه با محوریت مراکز مثبت زندگی در شهرستان‌ها در حال اجراست و امیدواریم طی مدت ۶ ماه آینده مراکز مهر و گفت‌وگو در این پنج شهرستان به مرحله بهره‌برداری و فعالیت مؤثر برسند.
جدیت پدیده سالمندی و پیامدهای اجتماعی
وی با تأکید بر حساسیت مدیریت پدیده‌های اجتماعی اظهار کرد: پدیده سالمندی موضوعی نیست که بتوان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. زمانی که نشانه‌های یک مسئله اجتماعی نمایان می‌شود، باید با دقت، سرعت و حساسیت آن را شناسایی کرد، وجود آن را پذیرفت و سپس برای ایجاد زیرساخت‌های لازم اقدام کرد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با قدردانی از همراهی دستگاه‌های اجرایی، نهادهای همکار و بنیادهای فرزانگان گفت: خوشبختانه در استان کرمان همکاری بسیار خوبی میان دستگاه‌های مرتبط با حوزه سالمندی شکل گرفته است و هر دستگاهی که در این زمینه مسئولیت مشترک داشته، دلسوزانه در کنار بهزیستی قرار گرفته است.
فعالیت ۱۱ بنیاد فرزانگان در استان
وحیدزاده خاطرنشان کرد: ۱۱ بنیاد فرزانگان فعال در استان، واقعاً در میدان عمل حضور دارند و برنامه‌های حوزه سالمندی به شکل واقعی و اجرایی پیش می‌رود.
رفع بلاتکلیفی ۱۹۲ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی
شهباز حسن پور نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن قدردانی از خدمات خالصانه مجموعه بهزیستی و تحولات مثبت مدیریتی در این سازمان، خواستار پیگیری ویژه برای حل مشکل بلاتکلیفی ۱۹۲ واحد مسکونی مددجویان شد.
وی با عرض خداقوت به خانواده بزرگ بهزیستی، خدمت به مددجویان را توفیقی ارزشمند دانست و اظهار کرد: حضور دکتر حسینی در رأس سازمان بهزیستی منشأ خیر و برکت بوده و تحولات اساسی و رویکردهای مؤثری در این مجموعه رقم خورده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمان در حوزه‌های اجتماعی، پروژه «دهکده سلامت کرمان» را مجموعه‌ای بی‌نظیر و شاخص در سطح کشور توصیف کرد.
وی با دعوت از رئیس سازمان بهزیستی کشور برای بازدید از این مجموعه، پیشنهاد داد: از دکتر حسینی درخواست دارم با توجه به ظرفیت‌های بالای دهکده سلامت، فرصتی را برای بازدید از این پروژه اختصاص دهند و حتی یکی از جلسات آتی شورای سالمندان در این محل برگزار شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به یکی از چالش‌های دیرینه در حوزه مسکن مددجویان استان اشاره کرد و گفت: مشکل ۱۹۲ واحد مسکونی مددجویان که بیش از ۲۰ سال است به دلایل مختلف بلاتکلیف و معطل مانده، به یک گره کور تبدیل شده است.
حسن‌پور با تأکید بر ضرورت حل این معضل افزود: با شناختی که از نگاه حمایتی و رویکرد گره‌گشای دکتر حسینی دارم، امیدوارم ایشان با دستور ویژه و مساعدت خود، این مشکل را که موجب نگرانی مددجویان عزیز شده است، حل کنند. بنده نیز به عنوان نماینده مردم، آمادگی کامل دارم تا هرگونه پیگیری لازم برای تحقق این امر و رفع موانع موجود از طریق‌ ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی را انجام دهم.
ضرورت‌‌ هم افزایی دستگاه‌های اجرایی با بهزیستی 
نماینده مردم کرمان و راور در پایان بر لزوم هم‌افزایی و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی استان با بهزیستی تأکید کرد و گفت: امیدواریم با نگاه مثبت دولت و مسئولان کشوری و هماهنگی‌های انجام شده در استان، شاهد گشایش در امور معیشتی و رفاهی جامعه هدف بهزیستی باشیم و به سهم خود برای تحقق این اهداف از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد.
 
برچسب ها :

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما ثبت شد

مطالب پیشنهادی