پیام میهن خبر1
سه شنبه2 تير 1405
Tuesday, June 23, 2026

پایان خلا ساماندهی متکدیان و مشاغل مزاحم در کرمان؛با پشتیبانی قضائی و فناوری‌های نوین

آیین افتتاح مرکز تخصصی بیومتریک شهرداری کرمان و رونمایی از دوربین‌های ثبت وقایع نیروهای واحد اجرائیات، با حضور شهردار، رئیس شورای اسلامی و تعدادی از مسئولان استانی در کرمان برگزار شد.

پایان خلا ساماندهی متکدیان و مشاغل مزاحم در کرمان؛با پشتیبانی قضائی و فناوری‌های نوین
به گزارش پیام میهن خبر، محسن تویسرکانی شهردار کرمان در این مراسم با اشاره به اینکه قدم گذاشتن در مسیر ارائه خدمات با استفاده از فناوری‌های نوین از اقدامات مهم شهرداری است گفت: در حال حاضر بیش از 50 خدمت در شهرداری کرمان به‌ صورت غیرحضوری ارائه می‌شود.
او با اشاره به راه‌اندازی مرکز بیومتریک شهرداری کرمان برای ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر اظهار داشت: افراد جمع‌آوری‌شده در سطح شهرها به صورت آنلاین و با ثبت اثر انگشت و احراز هویت در سامانه ثبت می‌شوند و پس از شناسنامه‌دار شدن، تحویل دستگاه‌های مربوطه خواهند شد.
نبود انسجام و اطلاعات جامع بین دستگاه‌ی در زمینه ساماندهی متکدیان
تویسرکانی با بیان اینکه نبود انسجام و اطلاعات جامع بین دستگاه‌ی یکی از مهم‌ترین مشکلات در زمینه جمع‌آوری متکدیان بود تاکید کرد: راه اندازی این مرکز علاوه بر جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، نقش بازدارندگی داشته و به کاهش ناهنجاری‌های شهری نیز کمک می‌کند.
او از راه‌اندازی این مرکز در یکی از بناهای تحت مالکیت شهرداری کرمان با اعتباری بالغ بر ۲۰میلیارد تومان خبر داد و گفت: این بنا پس از بازسازی و تجهیز با حضور نیروهای متخصص در حوزه ساماندهی متکدیان، معتادان و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و مشاغل مزاحم فعالیت خواهد کرد.
افتتاح مرکز بیومتریک مطالبه‌ای جدی و دیرینه
ابوذر عطاپور مدیرکل اجتماعی استاندار کرمان، با بیان اینکه افتتاح مرکز بیومتریک در پایش و رصد ناهنجاری‌های اجتماعی نقش موثری دارد و از گذشته تا کنون مطالبه‌ای جدی بوده و است، گفت: امروز با راه‌اندازی این سامانه، شناسایی دقیق متکدیان و معتادان متجاهر به راهی انجام می‌شود چراکه نبود سامانه‌ای جامع در گذشته، باعث کاهش اثربخشی اقدامات می‌شد.
اطلاعات ثبت‌شده مرکز بیومتریک مبنای پژوهش‌های اجتماعی
سید مهدی قویدل، معاون سیاسی اجتماعی دادگستری استان کرمان نیز در این مراسم  با اشاره به اینکه نگاه علمی و تخصصی به آسیب‌های اجتماعی ضروری است گفت: ورود غیرکارشناسی به این حوزه می‌تواند تبعات جدی به‌همراه داشته باشد.
او ادامه داد: نبود هم‌افزایی و مشارکت جدی بین دستگاهی یکی از چالش‌های اساسی در این مورد بود که با راه‌اندازی این سامانه، زمینه کار علمی، داده‌محور و هماهنگ فراهم شده است.
قویدل افزود: اطلاعات ثبت‌شده در این مرکز می‌تواند مبنای پژوهش‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه، فرهنگی، حمایتی و حتی اشتغال‌محور باشد. همچنین در برنامه هفتم پیشرفت، تکالیف مشخصی برای کاهش اعتیاد، متکدی‌گری و سایر آسیب‌های اجتماعی تعیین شده و وظایف دستگاه‌ها به‌طور شفاف مشخص است.
او با اشاره به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به‌ویژه ماده‌شش این قانون، گفت: کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه هستند و لازم است با همگرایی همه دستگاه‌ها، در حوزه کودکان کار، کودکان خیابانی و بهره‌کشی از اطفال، اقدامات منسجم و مؤثر انجام شود.
سامانه بیومتریک متصل به وزارت کشور
هادی ربانی معاون محیط‌زیست و خدمات‌شهری شهردار کرمان نیز با اشاره به اقدامات زیرساختی دو سال گذشته گفت: امروز شاهد بهره‌برداری از سامانه بیومتریک زیست‌سنجی هستیم که به‌صورت یکپارچه و متصل به وزارت کشور، امکان شناسایی دقیق افراد آسیب‌دیده اجتماعی را فراهم می‌کند. همچنین با آغاز به‌کار کمیسیون بند ۲۰ و رونمایی از دوربین ثبت وقایع، گام مهمی در جهت شفافیت، نظم شهری و ارتقای امنیت و آرامش شهروندان برداشته شده است.


 
برچسب ها :

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما ثبت شد

مطالب پیشنهادی